آموزش نه گفتن به کودک با روش‌های کاملا موثر و کاربردی

اغلب پدرها و مادرها دوست دارند فرزندی تربیت کنند که به اصطلاح حرف روی حرف آن‌ها نمی‌زند و بی‌چون و چرا دستورات‌شان را اطاعت می‌کند. اگرچه ممکن است این ویژگی خوشایند والدین باشد و چالش‌های آن‌ها را با بچه‌ها کم‌تر کند اما در طول زندگی مشکلات جبران‌ناپذیری را برای کودکان به‌وجود می‌آورد. در واقع، هر انسانی باید یاد بگیرد خواهش‌ها و دستورات افراد مختلف را تحلیل کرده و در موقعیت‌های گوناگون و بسته به شرایط از انجام خواسته‌های غیر متعارف، زیان‌آور، ناخوشایند یا آزاردهنده اجتناب کند. در این مطلب، قصد داریم درباره آموزش نه گفتن به کودک صحبت کنیم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

آموزش نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد؟

آموزش نه گفتن به کودک چه اهمیتی دارد؟
آموزش نه گفتن به کودک متضمن تامین سلامت و امنیت اوست./ عکس از: fizkes

 امنیت و سلامت او را تامین می‌کند

امنیت و سلامت او را تامین می‌کند
کودکانی که با دستورات و خواهش‌های ناخوشایند و خطرآفرین مقابله می‌کنند و به آن‌ها نه می‌گویند سالم‌تر و ایمن‌تر باقی می‌مانند./ عکس از: Onfokus

 

آموزش نه گفتن به کودک به تامین سلامت و امنیت او کمک می‌کند. بچه‌ها باید یاد بگیرند خواهش‌ها و دستورات دیگران را تحلیل کنند. به این ترتیب، می‌توانند موقعیت‌های خطرافرین را تشخیص دهند و از انجام درخواست‌هایی اجتناب کنند که سلامت و امنیت‌شان را تهدید می‌کنند. در مورد مسائل حاد و بسیار جدی مانند سوء استفاده فیزیکی یا جنسی، فقط یک «نه» گفتن ساده کفایت نمی‌کند. بلکه لازم است بچه‌ها یاد بگیرند به‌طور مکرر «نه» گفتن‌شان را ادامه دهند؛ در صورت لزوم، این خودداری از اجرای خواسته‌های طرف مقابل باید با برخی از اقدامات محافظتی مانند لگد زدن، جیغ زدن، فریاد زدن، درخواست کمک و غیره همراه باشد. به‌عنوان والدین کودک وظیفه شما این است که فرزندتان را توجیه کنید هرگز کسی اجازه ندارد او را به گونه‌ای لمس کند که باعث ناراحتی‌اش شود. در اصل، فرزندتان باید متوجه شود «نه» گفتن اولین وسیله و سد دفاعی او به حساب می‌آید.

هویت او را تعریف و از آن محافظت می‌کند

هویت او را تعریف و از آن محافظت می‌کند
آموزش نه گفتن به کودک کمک می‌کند که برای خواسته‌ها و ترجیحات شخصی‌اش احترام و اهمیت قائل باشد و به دیگران هم همین پیام را منتقل کند./ عکس از: Khosrork

 

در طول زندگی، کودک با درخواست‌ها و دستورات گوناگونی روبه‌رو خواهد شد که برخی از آن‌ها مثبت و پسندیده بوده و بعضی دیگر ناخوشایند، ازاردهنده و غیر قابل قبول خواهند بود. آموزش نه گفتن به کودک این امکان را در اختیار او قرار می‌دهد که اجرای هر خواهشی را با ترجیحات شخصی، ساختار فکری و هویت خود تطبیق دهد و در انجام هر کاری به نظرات شخصی خودش پایبند باشد.

استقلال رای و اعتماد به‌نفس او را تقویت می‌کند

استقلال رای و اعتماد به‌نفس او را تقویت می‌کند
بچه‌ای که بتواند با خواسته‌های ناخوشایند و آزاردهنده مقابله و مخالفت کند از قدرت اراده و اعتماد به‌نفس بالایی برخوردار خواهد بود./ عکس از: RichVintage

 

آموزش نه گفتن به کودک از مهم‌ترین اصولی است که به فرزندتان کمک می‌کند تصویری مثبت از خودش در ذهن داشته باشد. ایستادگی در مقابل خواسته‌های ناخوشایند و آزاردهنده از مهارت‌های مهمی است که استقلال رای کودک را نشان می‌‌دهد. با انجام این کار، فرزندتان به‌تدریج قابلیت‌ها و توانایی‌های خودش را می‌شناسد و اعتماد به‌نفس و عزت نفس‌اش روز به روز بیش‌تر می‌شود.


حتما بخوانید:  موثرترین روش‌ها برای تقویت عزت نفس در کودکان؛ نکاتی مفید و کاربردی برای پدرومادرها

پیش‌نیازهای آموزش نه گفتن به کودک چیست؟

پیش‌نیازهای آموزش نه گفتن به کودک چیست؟
پیش از آموزش نه گفتن به کودک لازم است برخی پیش‌نیازها را در نظر بگیرید./ عکس از: mazoimages77

گوش شنوا داشته باشید

گوش شنوا داشته باشید
به بچه اجازه بدهید نظرات مخالف خود را مطرح کند./ عکس از: izkes

 

اگر در منزل فضایی ایجاد کنید که فرزندتان بتواند نظرات متفاوت و مخالفت‌های خود را با روش مودبانه‌ای بیان کند؛ و اگر شما بتوانید با این تضادها به شیوه مثبتی برخورد کنید؛ کودک‌تان یاد می‌گیرد با اعتماد به‌نفس، با رعایت احترام و بدون واهمه افکارش را با شما و دیگران به‌اشتراک بگذارد. بنابراین، لازم است اجازه بدهید فرزندتان در زمینه‌های گوناگون نظر مخالف‌اش را ابراز کند. در اصل، شما نمی‌توانید هم از کودک‌تان انتظار فرمان‌برداری بی‌چون و چرا داشته باشید و هم امیدوار باشید که در زمان مقتضی درباره نظرات‌اش ایستادگی و ثبات قدم نشان دهد.

ارتباط غیر کلامی را تقویت کنید

ارتباط غیر کلامی را تقویت کنید
به بچه یاد بدهید ارتباط چشمی برقرار کند و علاوه بر تقویت زبان خودش برقراری ارتباط غیر کلامی با دیگران را جدی بگیرد./ عکس از: kool99

برخورداری از مهارت‌های ارتباط غیر کلامی مانند برقراری تماس چشمی و استفاده از زبان بدن از مهم‌ترین قابلیت‌هایی است که می‌تواند قدرت تجزیه‌وتحلیل شرایط و موقعیت‌ها را تقویت کند. در عین حال، داشتن این توانایی موجب می‌شود فرزندتان علاوه بر نه گفتن کلامی بتواند مخالفت خود را از روش‌های غیر کلامی هم ابراز کرده و از بروز سوءتفاهم‌های مخرب پیشگیری کند.

توضیح دادن را آموزش دهید

توضیح دادن را آموزش دهید
در صورت لزوم، فرزندتان باید بتواند برای مخالفتش دلایل منطقی مطرح کند./ عکس از: SDI-Productions

 

فرزندتان باید بداند که همیشه با یک نه گفتن ساده نمی‌تواند از انجام خواسته‌های اطرافیان‌اش اجتناب کند. بنابراین، در  بسیاری از مواقع لازم است این مخالفت با بیان توضیح و ارائه دلیل منطقی همراه باشد. برای مثال، می‌تواند به دوستان‌اش بگوید: «نه، بعد از مدرسه نمی‌تونم بیام با هم بازی کنیم. چون فردا امتحان دارم و باید درس بخونم.»

گاهی اوقات تکرار ضرورت دارد

گاهی اوقات تکرار ضرورت دارد
گاهی اوقات با یک بار نه گفتن مشکل برطرف نمی‌شود و لازم است کودک درباره مخالفتش پافشاری کند./ عکس از: PeopleImages

 

وقتی پای فشار همسالان به میان می‌آید، معمولا یک بار نه گفتن کاری را از پیش نمی‌برد. بنابراین، لازم است بچه‌ها یاد بگیرند جواب منفی‌شان را تکرار کرده و در مقابل وسوسه‌ها مقاومت کنند. به این ترتیب، به دوستان و همسالان‌شان این پیام را انتقال می‌دهند که در تصمیم خود ثابت قدم هستند و قرار نیست آن را تغییر دهند.

نه گفتن به‌معنای طرد کردن نیست

نه گفتن به‌معنای طرد کردن نیست
به فرزندتان یاد بدهید که مخالفت با دیگران به معنای کنار گذاشتن یا کنار گذاشته شدن نیست./ عکس از: Mixmike

 

لازم است برای فرزندتان توضیح دهید که پاسخ منفی به‌معنای رد یا طرد کردن اشخاص یا دوست نداشتن آن‌ها نیست. دانستن این موضوع برای کودک از آن جهت اهمیت دارد که ترس از دست دادن دوستان را کاهش می‌‌دهد. بچه‌ها باید یاد بگیرند همیشه لازم نیست با دوستان یا افراد مورد علاقه‌شان موافق باشند. در اصل، آن‌ها باید بیاموزند تضاد منافع و اختلاف عقاید بخش کتمان‌ناپذیری از روابط انسانی است.

نکات مهم در زمینه آموزش نه گفتن به کودک

نکات مهم در زمینه آموزش نه گفتن به کودک
نه گفتن در شرایط عادی باید با ادب و رعایت احترام طرف مقابل انجام گیرد./ عکس از: PeopleImages

 

  • نه یک کلمه قدرتمند است که در مواقع ضروری باید به‌راحتی گفته شود.
  • نه گفتن ممکن است با پیامدهای منفی همراه باشد. بنابراین، لازم است کودک اعتماد به‌نفس کافی داشته باشد تا بتواند این پیامدها را مدیریت کند.
  • نه گفتن می‌تواند با لحنی مودبانه و با رعایت احترام انجام گیرد. بنابراین، برای تاثیرگذاری بیش‌تر لازم نیست داد و بیداد کرده یا از کلمات تند و توهین‌آمیز استفاده کنید.
  • نه گفتن باید به شکل صریح و قاطع انجام گیرد.
  • نه گفتن یکی از موثرترین شیوه‌هایی است که حد و مرز روابط را تعیین می‌کند.
  • هر انسانی علاوه بر توانایی نه گفتن باید از مهارت و ظرفیت نه شنیدن هم برخوردار باشد.
  • برای مودب و خوش‌اخلاق بودن لازم نیست نظرات‌تان را سانسور کرده و همیشه با دیدگاه‌های دیگران موافقت کنید. در واقع، شما باید عقیده و ایده‌های خودتان را داشته باشید تا از این طریق، احترام اطرافیان را جلب کنید.
  • با رعایت احترام و به‌کارگیری لحن و استفاده از زبان بدن شما می‌توانید با هر شخصی، در هر سن‌وسالی و بر سر هر موضوعی مخالفت کنید.
  • مخالفت کردن و نه گفتن با بخشندگی و مهربانی مغایرتی ندارد. در واقع، محبت و بخشش هرگز نباید به‌گونه‌ای انجام گیرد که سلامت، منافع و امنیت خود شما را به خطر اندازد.

آیا آموزش نه گفتن به کودک دختر ضروری‌تر از پسر بچه‌هاست؟

آیا آموزش نه گفتن به کودک دختر ضروری‌تر از پسر بچه‌هاست؟
به دلایل فرهنگی، آموزش نه گفتن به کودک دختر ضروری‌تر از پسر بچه‌هاست./ عکس از: marrio31

 

در فرهنگ ما، هنوز هم دخترها به سکوت، مهربانی، مراقبت از دیگران و سازش تشویق می‌شوند. این در حالی است که پسر بچه‌ها معمولا به شجاعت، رک و بی‌پروا بودن و ریسک‌پذیری ترغیب می‌شوند. این نحوه برخورد باعث می‌شود دختران کم‌تر از پسرها بتوانند از خودشان دفاع کنند یا نظرات‌شان را ابراز کنند. به همین دلیل، آموزش نه گفتن به کودک دختر به مراتب ضروری‌تر از پسر بچه‌هاست.

به گفته روانشناسان، در اغلب مواقع جامعه دختران را برای مودب بودن تحت فشار قرار می‌دهد. این امر در بسیاری از موارد آن‌ها را مجبور می‌کند که ترجیحات‌شان را به زبان نیاورند و مخالفت با دستورات و خواهش‌های دیگران را عملی پرخاشگرانه و نامناسب بپندارند.

آموزش نه گفتن به کودک از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

آموزش نه گفتن به کودک از چه روش‌هایی امکان‌پذیر است؟
آموزش نه گفتن به بچه‌ها از روش‌های گوناگونی امکان‌پذیر است./ عکس از: mrPliskin

مفهوم رضایت را برای بچه‌ها توضیح دهید

مفهوم رضایت را برای بچه‌ها توضیح دهید
برای فرزندتان توضیح دهید که در ارتباطات اجتماعی تنها خوشحالی یکی از طرفین کافی نیست و هر دو طرف باید به یک اندازه رضایت داشته باشند./ عکس از: kool99

 

پیش از هر چیز، لازم است توجه داشته باشید رضایت یک امر دو جانبه است. یعنی، همان‌قدر که فرزند شما اجازه دارد درباره بدن، احساسات یا فضای شخصی خودش سخت‌گیری کند باید به دیگران نیز اجازه دهد همین کار را انجام دهد. بچه‌ها باید یاد بگیرند به پاسخ منفی اطرافیان احترام بگذارند و از دیگران نیز توقع همین برخورد را داشته باشند.

در خلال بازی آموزش دهید

در خلال بازی آموزش دهید
سناریوهای مختلفی را طراحی کنید و در خلال بازی و ایفای نقش، نه گفتن را به فرزندتان بیاموزید./ عکس از: LightFieldStudios

 

بازی و طراحی سناریوهای مختلف یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش نه گفتن به کودک است. در خلال بازی به بچه‌ها یاد بدهید در چه شرایطی با قاطعیت و بدون هیچ توضیحی می‌توانند مخالفت‌شان را ابراز کنند. در عین حال، به آن‌ها بیاموزید که گاهی اوقات پس از نه گفتن لازم است برخی توضیحات تکمیلی را هم ارائه کنند و برای مخالفت خود دلیل منطقی بیاورند.

 به بچه‌ها بیاموزید از قدرت شهود خود پیروی کنند

به بچه‌ها بیاموزید از قدرت شهود خود پیروی کنند
کودکان باید به صدای دلشان گوش کنند و از طریق اعتماد به غرایز، شرایط خطرآفرین را تشخیص دهند./ عکس از: Ridofranz

 

یاد دادن این موضوع مانند بسیاری از موارد تنها در یک جلسه امکان‌پذیر نبوده و به گفت‌وگو و تحلیل‌های زیادی نیاز دارد. در خلال این آموزش، فرزندتان باید غرایز و قدرت شهودش را بشناسد و یاد بگیرد به افراد، فعالیت‌ها یا موقعیت‌هایی که باعث ناراحتی او می‌شوند نه بگوید. اعتماد به غرایز از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که از طریق تمرین و در شرایط سخت بهبود می‌یابد.

به کودکان یاد بدهید هنر نه گفتن با بی‌ادبی و گستاخی تفاوت دارد

به کودکان یاد بدهید هنر نه گفتن با بی‌ادبی و گستاخی تفاوت دارد
کودکان باید بتوانند بین نه گفتن و رعایت احترام طرف مقابل تعادل ایجاد کنند و از دستورات تربیتی پیروی کنند./ عکس از: -Ivan-Moreno

 

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های والدین این است که در عین آموزش نه گفتن به کودک او را طوری بار بیاورند که سرکش و گستاخ نباشد و در خانه و مدرسه از دستورات تربیتی پیروی کند. بنابراین، یکی از مهم‌ترین وظایف شما این است که به فرزندتان بیاموزید نه گفتن جا و مکان خاصی دارد و بیش از هر چیز برای محافظت از سلامت، امنیت، فضای شخصی و هویت خودشان به‌کار می‌رود. این به معنای آن است که کودک باید از دستورالعمل‌ها و قوانین تربیتی والدین‌اش پیروی کند.

استفاده از جملات جایگزین را آموزش دهید

استفاده از جملات جایگزین را آموزش دهید
گاهی لازم است به جای نه گفتن از جملات جایگزین استفاده کنیم./ عکس از: Kalinovskiy

 

برای فرزندتان توضیح دهید که در بسیاری از مواقع به‌جای مخالفت کردن می‌تواند پیشنهادها و جایگزین‌های مناسبی را مطرح کند. برای مثال، ممکن است دوست‌اش از او بخواهد مدت بیش‌تری را به بازی اختصاص دهد؛ در جواب، فرزندتان می‌تواند به او بگوید: «خیلی وقته داریم همین بازی رو می‌کنیم. من دیگه حوصله‌ام سر رفته. می‌دونم تو هم نقاشی کردن رو خیلی دوست داری. پیشنهاد می‌کنیم یه خرده نقاشی کنیم.»

موقعیت‌ها و شرایط ناخوشایند و خطرآفرین را به کودک معرفی کنید

موقعیت‌ها و شرایط ناخوشایند و خطرآفرین را به کودک معرفی کنید
کودکان باید بتوانند موقعیت‌ها و شرایط ناخوشایند و خطرآفرین را تشخیص دهند./ عکس از: Borovikk

 

معرفی موقعیت‌های خطرآفرین یکی از مهم‌ترین مواردی است که آموزش نه گفتن به کودک را تکمیل می‌کند. بچه‌ها به‌اندازه شما تجربه ندارند و دقیقا نمی‌دانند در چه مواردی باید از خودشان محافظت کنند. بنابراین، یکی از جدی‌ترین وظایف پدر و مادرها این است که این شرایط را به‌طور دقیق برای فرزندشان تشریح کنند.

سخن آخر

در این مطلب، تلاش کردیم روش‌های آموزش نه گفتن به کودک و برخی از نکات مهم در این زمینه را با شما به‌اشتراک بگذاریم. نظر شما چیست؟ آیا شما تکنیک‌های موثر دیگری را می‌شناسید؟ آیا شما هم نحوه بیان نظرات مخالف را به فرزندتان یاد داده‌اید؟ ممنون می‌شویم، دیدگاه‌ها و تجربه‌هایتان را در بخش «نظرات کاربران» با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.


در ادامه بخوانید: آموزش پس‌انداز کردن به کودک با روش‌هایی جالب و سرگرم‌کننده
منبع www.wholekids.com.au www.raace.org defendinnocence.org
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.